Sabtu, 15 Oktober 2011

MASA DEPAN GULA GELAGAH & CABARAN



Masa Depan Teknologi Gula Gelagah



Teknologi tradisi Gula Gelagah boleh dikatakan telah pupus kerana teknologi tersebut tidak lagi dibuat mahupun digunakan. Faktor yang menyebabkan kepupusan teknologi tradisi gula gelagah antaranya ialah faktor kemodenan,  tenaga dan masa.

Faktor Kemodenan
Kewujudan teknologi moden yang jauh lebih mudah penggunaannya dan boleh menghasilkan gula gelagah dengan cepat.
Faktor Tenaga
Pembinaan teknologi tradisi gula gelagah memerlukan tenaga yang banyak terutamanya semasa proses menebang kayu yang diperlukan untuk membuat candasan.
Faktor Masa
Pembuatan candasan memakan masa selama seminggu jika dilakukan sepenuh masa namun bagi kebanyakkan masyarakat Brunei yang bekerja agak sukar mencari masa untuk membuat candasan sepenuh masa.

Antara sebab-sebab lain yang menghalang pembinaan teknologi lama ialah kerana pembinaan gula gelagah yang menggunakan kayu sepenuhnya. Kayu-kayan di hutan terutamanya kayu khas yang digunakan untuk membina candasan tidak boleh ditebang sesuka hati.


Untuk menghidupkan semula pembinaan teknologi tradisi gula gelagah mungkin pihak-pihak tertentu perlu campurtangan. Pihak Kerajaan Brunei boleh memasukkan pembuatan candasan ke dalam subjek pertukangan kayu bagi sekolah-sekolah menengah di Brunei yang ada menawarkan subjek tersebut. Sektor swasta juga boleh mengadakan pertandingan merekacipta teknologi pembuatan gula gelagah. Puak Kedayan mungkin dapat mengadakan semula acara tradisi “Makan Tahun” yang akan melibatkan penghasilan gula gelagah menggunakan teknologi tradisi dan acara tersebut diadakan secara besar-besaran.


Cabaran



  • Di Brunei, mesin gelagah (teknologi moden) dijual dengan harga BND $1,700. Di negara jiran, harga mesin gelagah dijual dengan harga RM $1,400. Harga yang ditawarkan ialah di tahap yang mampu dibiayai (affordable). Sudah tentu masyarakat Brunei memilih cara mudah iaitu menjadi pembeli.
  • Teknologi moden lebih senang digunakan malahan penghasilannya juga lebih cepat dan senang dibawa berbanding dengan teknologi lama yang rumit dari segi pengunaannya dan tidak dapat dibawa kesana kemari.
  • Teknologi moden menjadi pilihan kerana mesin gelagah boleh dikendalikan berdua ataupun perseorangan tidak seperti teknologi tradisi. Manakala teknologi tradisi memerlukan tenaga sekurang-kurangnya empat orang. 

      Tiada ulasan:

      Catat Ulasan